מה חדש במקומי ! / #01

בערב אביבי לפני שש שנים נפגשנו חבורה לדיון על הפצת הודעות בקיבוץ מעין ברוך. דיברנו על המערכות הקיימות בשוק, ועל כמה שהן מיושנות ולא נוחות לשימוש; על המודל הכלכלי המסובך שלהן; על ההבטחות שנותנים אנשי המכירות ולא מתקיימות אחר כך. בחבורה היו ארבעה אנשי הייטק, והם תהו למה בשווקים אחרים בעולם התוכנות מעוצבות וכיפיות, עם מסלולי תמחור פשוטים וללא אותיות קטנות, ורק בתוכנות לקיבוצים זה אחרת. באמת למה?

אז התיישבנו ובנינו את ׳מקומי׳. בהתחלה התכוונו שתהיה רק למעין ברוך, אבל מהר מאד קיבוצים אחרים ראו והתלהבו, ובתוך שלוש שנים האפליקציה הייתה כבר ב 120- קיבוצים בזכות פרול צ׳ונוביץ )מעין ברוך( שאי-אפשר שלא לאהוב ולהעריך, ושהביא את הבשורה לכל מי שהיה מוכן לשמוע וגם לכמה שלא.

ואז ב 10- בפברואר 2018 חדר כלי טיס בלתי-מאויש איראני לישראל ויורט על ידי מסוק אפאצ'י ישראלי. בתגובה הפציץ חיל האוויר הישראלי את קרון ההפעלה של כלי הטיס בסוריה, ואחד המטוסים התוקפים נפגע מירי נ"מ של צבא סוריה והתרסק ליד קיבוץ הרדוף, לאחר שהטייס והנווט נטשו ולמזלנו יצאו בחיים

כל כיתות הכוננות וצוותי החוסן היישוביים בצפון הארץ הוזנקו. בבת אחת יצאו עשרות אלפי הודעות במאות יישובים שהשתמשו במערכת מקומי. מממוצע של 15,000 הודעות ביממה לפני האירוע קפצנו ל 50,000 ‑ הודעות שיצאו בפחות משעה.
השרת של ׳מקומי׳ לא עמד בקפיצת העומס הזו וקרס למשך עשרים דקות ארוכות, עד שמהנדסי המערכת הצליחו להחזירו לפעולה.
הצליחו להחזירו לפעולה.
ביום למחרת תחקרנו את האירוע והפקנו ממנו לקחים.
שיפרנו את השרת ובנינו חלקים ממנו מחדש.
מאז התרחב השימוש במערכת וכיום היא נמצאת ב 150- קיבוצים, ובממוצע נשלחות בה כל יום 150,000 הודעות – פי עשר מהממוצע לפני שנתיים. באירועים ביטחוניים נוספים שהיו הגענו לכמעט חצי מיליון הודעות בשעה, והמערכת עמדה בזה יפה.

עתה הגיע הזמן לקפיצת המדרגה הבאה.

בנובמבר 2019 הקימו משקי הקיבוצים ו - anagal מיזם משותף – משק-גל – שרכש את ׳מקומי׳, והשקיע בו עד כה 7 מיליון ₪. בכסף הזה הקמנו בהנהגתם של חנן לקס הקפטן וניצן בן-יהודה הקצין הראשון צוות של 25 אנשים שעובדים יום-יום כבר שמונה חודשים ברצף להרחיב את מקומי ולהוסיף לה מודולים נוספים. השקנו את המודול הראשון – דף תקציב דיגיטלי בכנס הנהגות הקיבוצים בפברואר 2020 , ומאז אנחנו מוציאים כל חודשיים מודול נוסף.

דף תקציב דיגיטלי לחבר ולתושב – כולל פירוט מלא של כל הזיכויים והחיוביים, עד לרמת הארטיק בכלבו. פביאן נירמן ה- CTO ועומר מיכאלי )שמיר( תכנת העל וצוותם יצרו את המערכת הפיננסית הזו, והפכו אותה לדבר הכי חם בשוק. עד כה 24 קיבוצים כבר רכשו את המודול הזה, וכל יומיים מצטרף קיבוץ נוסף.

פורטל קהילתי – לאנשי הקיבוץ ולחיצוניים, כולל כל מה שאתם יכולים לדמיין – קליטה, ענפי הקיבוץ והקהילה, שעות פתיחה, הזמנת תורים, רשימת ממלאי תפקידים, אלפון הקהילה, דפי הנצחה, ארכיון פרוטוקולים, אלבומי תמונות. והכל בוורדפרס עדכני וקל לשימוש, לייבוא ולייצוא. אדם רן התותח, ויוסי האפרתי מ- Emilion עשו את זה לאתר היפה ביותר שכל קיבוץ יכול לקוות לו.

מערכת הזמנות מהכלבו ומחדר האוכל – התחלנו לפתח את זה בערב ה 14.3.2020- כשביבי הכריז על הסגר בעקבות הקורונה – והיה ברור לנו מיד שמשקי הבית בקיבוץ יצטרכו דרך להזמין מצרכים מהכלבו וארוחות מחדר האוכל )בקיבוצים שחדר האוכל פעיל כמובן(. נדב מנקרמן )שמיר( סמנכ״ל התפעול ואיש שחי מתחת למים באותה קלות כמו מעליהם, איתגר את שני המתכנתים הכי מהירים בצוות – ותוך יומיים הייתה לנו מערכת ראשונית עובדת ו 35- קיבוצים אימצו אותה עד כה.

קלפי דיגיטלית – שמענו בכנס הנהגות הקיבוצים שאתם צריכים את זה, ופשוט עשינו את זה. חוויית שימוש פשוטה מאין כמוה גם לחבר החקלאי בעל האצבעות העבות והמיובלות, גם לחבר הכי הייטקיסט, וגם למי שצריך להרים קלפי דיגיטלית מידית בשביל להצביע על הצעה לסדר במהלך אסיפה כללית. נדב חבר לניב עובד )גדות( הקוסם שהרים צוות מן האין ועשה איתו נפלאות.

אנו גאים להכריז על אפליקציית
מקומי החדשה!

האפליקציה מקומי החדשה נושאת את המיתוג החדש של מקומי: ראשית שינינו את האיות באנגלית מ ‑ Mekomi ל- Mekome בשביל לחזק את ה-אני. שנית החלפנו כליל את הלוגו ואת העיצוב הגראפי במראה מרענן ועדכני. כמו כן הנגשנו את כל המודולים החדשים דרך האפליקציה:

  • הוספנו גישה ישירה מהאפליקציה לפורטל הקהילתי.
  • קידמנו את האלפון לחזית האפליקציה – במקום שהמשתמש יצטרך לחפש אותו בתוך ניהול הקבוצות. כמו כן הרחבנו אותו כך שאפשר להוסיף אנשי קשר לטלפון ישירות מהאלפון, לחייג, לשלוח הודעת טקסט, ולשלוח הודעת מייל – כל זאת בלחיצת כפתור באלפון.
  • הוספנו גישה לצרכנות ותשלומים קהילתיים – דף התקציב הדיגיטלי, מערכת ההזמנות מהכלבו ומחדר האוכל, ושירותים למשקי הבית מאת משקי הקיבוצים – מועדון הצרכנות משקארד, הלוואות למשקי בית ממשקי פיננסים, וביטוחים אלמנטריים למשקי בית מביטוח חקלאי.
  • יצרנו סרגל עליון המאפשר גישה מידית לחלקי האפליקציה השונים – הפורטל הקהילתי, האלפון, ההודעות, צרכנות ותשלומים, וקריאות שירות.
  • משתמשים שחברים ביותר מקהילה אחת יראו עתה את ההודעות של כל קהילה בנפרד, ויוכלו לעבור בין הקהילות באמצעות סרגל קהילות חדש.
  • בכתיבת הודעה שינינו את הממשק לקביעת תוקף ההודעה לממשק נוח יותר ואינטואיטיבי.
  • טיפלנו סוף-סוף בבעיה המעצבנת בגרסת אייפון של גלילה אוטומטית שלא אפשרה קריאת הודעות ארוכות.
  • תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות עודכנו בהתאם להתפתחות תקנות הגנת הפרטיות בארץ, ובהתאם למעבר למשק-גל.

האפליקציה החדשה תשוחרר למשתמשים בשלבים:

בשלב הראשון שהתחיל ב 1.7- התחלנו פיילוט של כ 50 איש, ב 2.8- נוציא גרסת בטה ל 500- איש, ב 16.8- נרחיב את הבטה ‑ ל 2,000- איש, וב 30.8- נשחרר גרסה פומבית מלאה לכל 100,000 משתמשי מקומי. אם אתם בני המזל שיקבלו את הגרסה המוקדמת ייתכן שלא תראו את כל המודולים מידית – זה תלוי אם הקיבוץ שלכם הזמין אותם או לא. אם לא אז מוזמנים לפרגן לעצמכם פגישה עם ערן גרינברג )יפתח( שמשיג הכול או עם פרול האגדי ) 052-4821594 ו 050-3791694- בהתאמה( והם יסדרו לכם את זה.

אנחנו מאד מתרגשים מהאפליקציה החדשה – היא יפהפייה, עדכנית, כיפית לשימוש, ומלהיבה מאד. תכנון חוויית השימוש שלה נעשה כולו על ידי רוית בר-נור )שמיר( היצירתית והמדויקת, העיצוב הגראפי על ידי אסף כהן ודוד לוריא הלא-פחות ממדהימים וצוותם מסטודיו Tomorrow&co , והפיתוח בצוות בראשות שי הר-אדיר )גדות( הקוּל שכל המתכנתים רוצים לעבוד איתו. הצוות הזה עבד בחודשים האחרונים מסביב לשעון והצליח ליצור אפליקציה חדשה לחלוטין ומרהיבה.

אנו מתרגשים מאד לקראת התגובות שלכם והביקורת שלכם – בטוח יש הרבה לשפר, וכמו כל אפליקציה חדשה בטוח שיש באגים שלא גילינו. עזרו לנו בבקשה להביא את האפליקציה לרמת השלמות שכולנו שואפים אליה: נשמח לשמוע על כל באג שתמצאו. אתם מוזמנים לדווח על באגים בתוך האפליקציה בערוץ קריאות השירות ׳מקומי החדש׳, או במייל [email protected] , או בווטסאפ או בטלפון אל 058-5050240 . כולם מגיעים לעירית סלמון )דן( היעילה והנעימה תמיד, שאין כמותה ואין עליה.

איחולי בריאות שלמה בתקופה מאתגרת זו, והרבה הנאה מהאפליקציה החדשה,

רועי שרון )מעין ברוך(, מנהל מוצר ׳מקומי׳
[email protected],052-8550555